Thursday, May 28, 2009

SUDAH JATUH DITIMPA TANGGA KE LIFT,TAK PASTI..

Semalam aku sedih sangat, coz owner rumah yang aku duduk buat sementara tu seolah macam mempersalahkan kitaorang ekoran daripada kes pecah masuk hari tu. Entahla nak cakap camana, owner tu cakap kalau kitaorang mangga kan grill tu pasti benda ni takkan terjadi. Dia tu tak percayakan Qada' & Qadar ke?

Kitaorang bukan tak kunci, bukan tak mangga. Semua tu kitaorang dah buat. Mengikut daripada siasatan polis mendapati, ada kesan tapak tangan besar kat pintu tu. Polis pun tak dapat membuat keputusan secara tepat macam mana perompak tu leh buak grill yang konkrit tu. Pastu pecah pintu kayu dikopeknya sampai tercabut kunci bahagian tombol pintu.

Geram betul aku, dia ingat kitaorang suka ke pencuri tu masuk, aku ingat dia datang jenguk keesokkan hari lepas kejadian pecah masuk hari tu, pertama sekali tanyala keadaan kitaorang macam mana, ni tidak dia dok risau barang2 anak dia yang ada dalam stor tu hilang. Bukan setakat tu, dia siap buka lagi stor yang masih terkunci rapat nak cek barang2 dalam tu. Masa tu aku demam, panas jugakla, tapi tak sepanas mentari di ufuk timur. Bukan panas badan tapi seketul darah kat dada kiri ni.

Aku ingat lagi anak dia cakap "Ingatkan tak mangga", ai, dia ingat kitaorang tak faham ke maksudnya? Maknanya diorang ni memang tak 'pikap' lagi yang kitaorag awal2 lagi dah sedia maklum yang rantai yang kitaorang mangga gate kat luar tu di potong. Alih2 macam nak salahkan kitaorang. Gaya macam barang dia je yang hilang.

Dia ingat kitaorang sengaja ke atau macam tak nak ambil tahu. Kalau fikir secara positif, kitaorang bukannya bodoh nak biarkan perompak tu masuk ambil barang2 berharga kitaorang. Kalau diaorang pun terfikir juga la kan? kitaorang ada juga cakap barang2 kitaorang yang hilang, Bukan nak tumpang simpati ke apa, tapi asyik salahkan kitaorang. Setiap penjelasan macam masuk telinga kanan keluar telinga kanan gak, kalau keluar telinga kiri, tak banyak, sikit pun jadilah nak melekat kat otak.

Tiap2 hari owner tu telefon kawan aku nak tanya pasal pintu yang dia cakap suruh kitaorang carikan kontraktor untuk gantikan rumahnya tu. Faham2 sendiri la, ni bukan tempat kitaorang, dengan transport pun tak ada, lepas tu kitaorang dari pukul8-5 pergi kampus (pra-praktikum), apa2 pun kitaorang cakap akan cuba minta pertolongan dengan jiran sebelah. Jiran kerja shift, time kerja takkan kita nak kacau, dia pun ada tanggungjawab dia juga.

Dia macam lepas tangan macam tu je, katanya kalau boleh kena siapkan hal ni sebelum kitaorang cuti 29/5/09 (esok). Apa2 masalah kewangan dia akan setelkan, pe hal bro? Awak tu ada kereta, kalau hari tu pergi cari sendiri sementara nak tunggu petang, kebetulan hari tu baru tengahari, hari minggu pula tu, kalau nak bagi kitaorang selesaikan kitaorang nak naik apa? Alasannya rumah dia jauh kat KL.

Sampai sekarang diaorang masih lagi salahkan kitaorang. Bila Allah kata'Kun Fayakun' maksudnya kita tak boleh nak lari dah. Kena buat n teriam juga.

P/S: Teringat kata En Faizal, pensyarah aku masa datang pada hari kejadian tu, nasib kami seperti sudah jatuh ditimpa tangga. Aku rasa lau ditipma tangga tak adalah sakit sangat lau ditimpa lift tu tak boleh nak pertikaikanlah... Apa pun aku bukan minta semua ni berlaku, cuma aku sedikit terkilan dengan tindakan owner.

1 comment:

Anonymous said...

rilek lar adidasrza..
jangan tensen2..