Monday, March 14, 2011

KISAH & LAGU

NOVEMBER

Tanggal 23 NOv 2002,
Detik yang paling menyeksa jiwa,
Keinginanmu di sudahi dengan kata-kata,
Aku sentiasa mengiyakan sahaja.

Malam itu aku pula menyapa,
Untuk aku di sampingmu sentiasa,
Tanpa ku sedari aku terleka,
Menanyakan soalan yang tidak di duga.

Kenapa hidung ini tidak seperti sediakala?
Kenapa telinga ini juga?
Kamu menggosok lenganmu dan menanya,
Adakah aku mendengar akan geserannya?

Rupanya aku terlanjur kata,
Pertanyaanku membawa gelodak di jiwa,
Aku hanya mengangguk sahaja,
Sedangkan kamu menggeleng kepala.

24 Nov 2002,
Aku akan pergi seketika,
Kerana tidak boleh lama,
Pesanku agar sabar dengan dugaannya,
Pasti ada hikmah di sebaliknya.

Malam itu dikau menitiskan airmata,
Aku mula sebak di dada,
Katamu kerna tak dapat menyediakan segala,
Kelengkapan untuk hari raya.

25 Nov 2002,
Tangisan di hati tidak dapt di seka,
Bila kamu menutur bicara,
Bila hari menjelang tiba,
Katamu pasti sudah tiada.

26 Nov 2002,
Aku menatapmu sambil menyapa,
Berjanji untuk kembali semula,
Namun matamu sedikit terbuka,
Cukuplah membuat hatiku lega.

Detik 8.45 malam hari Selasa,
Kamu meninggalkanku tanpa kata,
Disaat pemergianku buat seketika,
Tapi kamu pergi buat selamanya.

Allahyarham Awang bin Mustapha
26 Nov 2002
Selasa 15 Ramadhan
(nemo_cheeky@yahoo.com)

SUDIRMAN - SALAM TERAKHIR

Sampaikan salam, buat semua,
Salam terakhir, salam teristimewa,
Kepada kau yang tersayang,
Pada teman yang ku kenang,
Pemergianku ini tak di rancang.
Usah bertanya, mengapa aku,
Mengucap salam, terakhir kepadamu,
Kerna waktu berputaran,
Bimbang tak berkesempatan,
Melahirkan kerinduan terhadapmu.
Demi sebuah kenyataan,
Yang amat menyakitkan,
Aku yang tidak berdaya,
Hanya berserah padaNYA.
Salam akhir,,
Salam yang teristimewa,
Bersamanya, ku memohon keampunan,
Melaluinya ku beri kemaafan kepadamu,
Andainya aku punya waktu,
Masihku ingin, mengulangi semula,
Saat indah bersamamu,
Sayang tak berkesempatan,
Abadikan saja salamku di ingatan,
Salamku yang terakhir.


No comments: