Friday, March 27, 2009

TAWAKKAL JE LA...

March, 26 2009

Hari ni aku pergi interview kat Bernama 24, lapan orang semuanya. Kami bertolak ke Bernama pukul 8.30 pagi dengan van kampus. Aku dan kawan-kawan aku ni semua dah nampak gelabah, tak tahulah setakat mana diaoran boleh control, cerita pasal aku ni memang tak boleh nak cakaplah, kalau gelabah sangat aku akan diam aje tadi, nak baca pun dah tak boleh dah. Dengar kawan-kawan aku bincang je, tu pun ¼ yang masuk, yang lain cam masuk telinga kanan keluar telinga kanan gak. Kalau aku cakap keluar telinga kiri mestilah lekat juga kat otak aku ni.

Sampai aje kat sana pukul 9.45pagi, aku dan kengkawan terus naik tingkat 15, sebab info yang kitaorang dapat memang macam tu, tup,tup, kena trun tingkat 4. Bila dah masuk dalam tu aku dan kawan-kawan ditempatkan diruang menunggu.

Interview session tu makan masa lebih kurang setengah jam seorang. Aku ni apa lagi, sejuk habis kaki dan tangan nak tunggu trun aku yang last tu. Masa masuk interview tu aku intro la sikit pasal diri aku ni, tak boleh nak terlalu detail sangat coz tu bukan minggu suai kenal, heheheh..

Aku cakap aje yang mana patut, malam sebelumnya tu aku dah baca etika nak interview, yang paling lucunya aku bawa aje semua edisi newspaper yang kitaorang dah buat nak menebalkan file aku yang tak seberapa tebal tu.

Dalam file tu hanya ada resume aku, lain2 dokumen pelajaran semuanya fotocopy, biarlah dia nak kata apa pun. Yang penting ada, hehehe.

Bila dah bawa USIM TODAY tu, faham2ah, diaorang tak banyak sangatla tanya mengenai latarbelakang companynya sebaliknya tahu apa yang aku dapat daripada hasil kerjasama kitaorang dalam USIM TODAY. Aku cakaplah apa yang aku ingat.

Satu soalan yang paling famous dikalangan kitaorang ialah, “Agak-agak awak kami akan terima tak awak untuk syarikat kami”, aku macam tak yakin, jadi aku jawab “Saya tak yakin, tapi jika saya diterima di syarikat tuan, saya akan berusaha dengan sebaiknya”, tu lah kata2 aku, tak taulah macam mana, tawakkal je.

Yang menambahkan kurang keyakinan aku ialah penemuramah kitaorang cakap nak tiga orang je daripada lapan. Masa tu memang aku dah tak yakin dah, cakap main cincai je, jadi rojak bahasa dah, kadang2 in Engish, kdg2 Malay. Tak tau lah macam mana keputusan yang aku terima seminggu lag. Kitaorang difahamkan sekiranya nama tidak tercalon faham2 lah maksudnya macam mana.

No comments: